Sukces bierze się z wyprzedzania konkurencji

0
Sukces bierze się z wyprzedzania konkurencji

Geoffrey A. Moore, autor książki „Przeskoczyć przepaść” dostępnej w sklepie OSMPower, wychodzi z założenia, że większość ludzi to pragmatycy – a pragmatycy zawsze myślą, że nowe pomysły są głupie. Tylko nieliczne osoby są wizjonerami, które uwierzą w potencjał innowacyjnego projektu już na starcie.

Jak przekonuje Moore, potrzeba aprobaty tłumu nie prowadzi do niczego dobrego. Nawet najmądrzejszym z nas zdarza się nie dostrzegać potencjału nowych pomysłów. Sam Albert Einstein mylił się, twierdząc: „Nie ma najmniejszych dowodów na to, że kiedykolwiek da się pozyskać energię z atomu. W tym celu trzeba by rozszczepiać go na zawołanie”.

Gwiazdy też nie miały łatwo…

Może Cię to zaskoczy, ale pomysły wielu znanych postaci zostały początkowo zrównane z ziemią, choć dziś wydaje się to nieprawdopodobne. Oto kilka przykładów:

1. Madonna

Kiedy w 1982 roku Madonna podpisała w końcu kontrakt z Sire Records, jej debiutancki album sprzedał się w ponad 10 milionach egzemplarzy na całym świecie. Jak widzisz, autor powyższej odmowy nie sądził, że taki wyczyn jest możliwy w przypadku piosenkarki, która „nie jest jeszcze na to gotowa”. To dopiero złe wyczucie sytuacji!

2. Tim Burton

Ten redaktor Disneya nie uznał pierwszej książki Tima Burtona dla dzieci, „The Giant Zlig”, za wystarczająco atrakcyjną dla czytelników. Burton wziął sobie tę opinię do serca i gorączkowo doskonalił swoje umiejętności. Zaledwie kilka lat później odbywał staż pod okiem animatora z tej samej korporacji, by następnie zacząć kręcić takie filmy jak „Edward Nożycoręki", „Miasteczko Halloween” i „Alicja w Krainie Czarów”.

3. Andy Warhol

W 1956 roku Andy Warhol przekazał jedną ze swoich prac do Muzeum Sztuki Nowoczesnej całkowicie za darmo – mimo to jej nie wystawiono. Oczywiście szczęście Andy'ego szybko do niego wróciło. Nie dość, że w Pittsburghu istnieje teraz muzeum poświęcone wyłącznie jego twórczości, to jeszcze muzeum, które kiedyś go odrzuciło, obecnie wystawia 168 jego prac.

4. U2

Kiedy zespół U2 zadebiutował w 1979 roku, wytwórnia RSO Records nie była pod wrażeniem. Po kilku miesiącach zespół podpisał kontrakt z wytwórnią Island Records i wydał swój pierwszy międzynarodowy singiel, „11 O'Clock Tick Tock”. Ostatecznie U2 sprzedał 150 milionów płyt, zdobył 22 nagrody Grammy (odnotowując światowy rekord) i odbył najbardziej dochodową trasę koncertową w historii.

5. Kurt Vonnegut


Trzy próbki tekstu wysłane do miesięcznika The Atlantic Monthly w 1949 roku zostały uznane za godne pochwały, ale „niewystarczająco zajmujące”, przez co ostatecznie ich nie zaakceptowano. Zamiast zrezygnować, Kurt oprawił list z odmową, który wisi obecnie w bibliotece Kurt Vonnegut Memorial w Indianapolis. Jego najsłynniejsze dzieło, „Rzeźnia numer pięć”, podobno powstało na bazie jednej z tych próbek.

6. Sylvia Plath

Chociaż nie było to całkowite odrzucenie, redakcja nowojorskiej gazety zażądała wycięcia całej pierwszej połowy wiersza „Amnesiac”. Trudno uwierzyć, że nagrodzona Nagrodą Pulitzera poetka mogła usłyszeć odpowiedź inną niż „tak”, gdy ten słynny tekst miał zostać opublikowany po raz pierwszy.

7. Gertrude Stein


Arthur C. Fifield odrzucił rękopis powieści Gertrude Stein „The Making of Americans”, wcale go nie czytając, a następnie ją wyśmiał. Ta uznana autorka książek oraz poetka była później mentorką takich postaci jak choćby Ernest Hemingway.

8. Jim Lee

Obecnie Jim Lee jest współwydawcą komiksów DC i jedną z najbardziej znanych postaci w branży komiksowej. W tym liście od Marvela (jednym z wielu pism z odmową, które otrzymywał przez całe życie), zasugerowano mu jednak, by zgłosił się ponownie, kiedy „nauczył się rysować ręce”. 

9. Stieg Larsson

W liście do Stiega Larssona, autora nagradzanej trylogii „Millenium”, napisano, że nie jest wystarczająco dobry, by być dziennikarzem. Mimo że nie dożył czasów, w których mógłby cieszyć się z własnego sukcesu, autorzy tego listu muszą gorzko żałować swojej decyzji.

10. Edgar Rice Burroughs


Edgar zyskał sławę dzięki książce „Tarzan wśród małp”, która zrodziła 25 sequeli i niezliczoną ilość reprodukcji. Zanim wszyscy poznali najsłynniejszego małpiego człowieka na świecie, jego historia została jednak bezceremonialnie odrzucona przez wydawcę pewnego czasopisma. Na szczęście tego samego roku mądrzejszy wydawca zaakceptował tekst Edgara i pomógł mu stworzyć spuściznę, która ma już ponad sto lat.

Takich historii jest dużo więcej.

  • Walt Disney usłyszał w 1919 roku, że „brakuje mu wyobraźni i dobrych pomysłów”.
  • Twórczość JK Rowling została odrzucona przez licznych wydawców, w tym przez giganta – wydawnictwo Harper Collins. Dopiero niewielki londyński wydawca postanowił dać jej szansę.
  • Oprah Winfrey straciła pracę prezenterki telewizyjnej, bo nie potrafiła nie angażować się emocjonalnie w relacjonowane wiadomości.
  • Jeden z wydawców odrzucił maszynopis „Folwarku zwierzęcego” George’a Orwella, twierdząc, że „w USA nie da się sprzedać opowieści o zwierzętach”.
  • Po występie w Nashville Elvis Presley usłyszał od menadżera, że lepiej jeśli wróci do pracy na stanowisku kierowcy ciężarówki.
  • Steve’a Jobsa zwolniono z firmy Apple, którą sam założył. W 1997 roku rozpaczliwie proszono go, by wrócił i ją ratował. Obecnie żadna firma nie jest warta więcej od Apple.
  • Maszynopis pierwszej książki Stephena Kinga, „Carrie”, odrzucono 30 razy. Jeden z wydawców stwierdził: „Nie interesuje nas dystopijne science fiction. Takie coś się nie sprzedaje”.
  • Na początku swojej kariery w modelingu i aktorstwie Marilyn Monroe usłyszała, że powinna rozważyć karierę sekretarki.
  • Zanim Abraham Lincoln został prezydentem USA zdegradowano go z rangi kapitana na szeregowego w trakcie wojny. Co więcej, Lincoln poniósł porażkę w roli biznesmena i wielokrotnie przegrywał w wyborach.

Jaki płynie z tego morał? Nie bój się opinii tłumu i rób swoje. Weź sobie do serca radę Jima Collinsa, autora książki „Od dobrego wielkiego”, która również jest dostępna w OSMPower:

Bądź gotów zmienić taktykę, ale nigdy nie rezygnuj ze swojego głównego celu. Bądź gotów odrzucić nieudane pomysły na biznes, nawet wstrzymać duże operacje, nad którymi pracujesz od dłuższego czasu, ale nigdy nie rezygnuj z pomysłu zbudowania wspaniałej firmy.

Bądź gotów stworzyć zupełnie inne portfolio działań, nawet takie, które nie będzie się pokrywać z tym, co robisz dzisiaj, ale nigdy nie rezygnuj z dyscypliny, która pomoże Ci stworzyć lepszą przyszłość.

Bądź gotów ponieść stratę, wytrzymać cierpienie, tymczasowo stracić pewne swobody, ale nigdy nie rezygnuj z wiary w zdolność do zwycięstwa.

Bądź skłonny tworzyć sojusze z przeciwnikami czy akceptować niezbędne kompromisy, ale nigdy, ale to przenigdy, nie rezygnuj ze swoich podstawowych wartości".

 

Krótko mówiąc, nigdy się nie poddawaj! A jeśli chcesz się dowiedzieć, jak przetrwać gorsze momenty i przekuć niepowodzenia w sukces, koniecznie sięgnij po książkę „Jak radzić sobie z porażką” Marcina Osmana, której drugie, rozszerzone wydanie już wkrótce będzie dostępne w naszym sklepie.

Komentarze do wpisu (0)

Kategorie blog
Chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium