Marketing internetowy - co to jest i jakie są jego rodzaje?

0
Marketing internetowy - co to jest i jakie są jego rodzaje?

Marketing internetowy opiera się na działaniach i strategiach, które mają działać na rzecz pozyskiwania klientów za pośrednictwem sieci. Jak podkreśla internetowa Encyklopedia Zarządzania mfiles.pl, marketing internetowy nie zastępuje tradycyjnych sposobów działania ani nie odrzuca klasycznych metod marketingowych. Jest jednak nowym kanałem działań. Wyróżnia się korzyściami, których klasyczne formy marketingu nie zapewniają.

Rozwój technologii sprawił, że zakupy w internecie przybrały na znaczeniu. Ten trend widoczny jest od lat, ale szczególnie nasilił się w trakcie pandemii koronawirusa. Kiedy zakupy w sklepach stacjonarnych były niemożliwe lub w znacznym stopniu utrudnione, wiele osób zaczęło szerzej korzystać z zakupów w sieci. Pokazują to liczby. 

Jeszcze w 2016 r. rynek e-commerce w Polsce miał wartość około 27 miliardów złotych. Według prognoz PricewaterhouseCoopers obecnie to już ponad 100 miliardów PLN. Jak z kolei wynika z raportu Gemius E-commerce 2022, 77 procent wszystkich internautów robi zakupy za pośrednictwem internetu. Aż 75 procent z tych kupujących zapewnia, że dokonuje zakupów w polskich serwisach internetowych. Jednocześnie 32 procent internetowych zakupowiczów korzysta z zagranicznych sklepów. Te liczby jasno obrazują, jak ważne są inwestycje w e-commerce.

Korzyści marketingu internetowego

Działania marketingowe w sieci niosą ze sobą sporo korzyści. Trzy z nich są zdecydowanie najważniejsze:

- możliwość zakupu 24 godziny na dobę

- możliwość zakupu z dowolnego miejsca 

- personalizacja odbiorców przekaz marketingowy w sieci jest kierowany do wyselekcjonowanej grupy odbiorców, która stanowi grupę obecnych lub potencjalnych klientów firmy;

- możliwość analizy efektów marketingu: pozwala precyzyjnie określić liczbę odbiorców, do których dotarł przekaz, a także poznać ich reakcję czy oszacować zyski;

elastyczność, można je bowiem zmieniać i edytować już po rozpoczęciu kampanii marketingowej. Dzięki temu można reagować, jeśli reklama nie spełnia swojej funkcji. Najczęściej nie wiąże się to ze znacznymi wydatkami.

- interaktywność, działają w dwustronnym modelu komunikacji. Dzięki interaktywności można pogłębić komunikację przedsiębiorstwa z klientami, dzięki czemu łatwiej wypracować rozwiązania korzystnych dla obu stron. Do tego pozwalają na natychmiastową reakcję na przekaz.

Marketing internetowy - metody rozliczania reklam

Do ważnych narzędzi marketingu internetowego należą reklamy. Można z nich korzystać zarówno przy niewielkim, jak i rozbudowanym budżecie. Różnią się sposobami rozliczania ich zakupu. Do najczęściej stosowanych metod należą:

  • CPC/PPC - Cost Per Click/Pay Per Click - reklamodawca płaci za kliknięcie w reklamę;
  • CPM - Cost Per Mille - reklamodawca płaci za wyświetlenie reklamy tysiącu użytkowników;
  • CPA - Cost Per Action - reklamodawca płaci za reklamę wtedy, gdy użytkownik wykona pożądaną akcję;
  • CPV - Cost Per View - reklamodawca płaci, gdy użytkownik obejrzy jego reklamę. To format wykorzystywany przede wszystkim przy reklamach wideo;
  • CPS - Cost Per Sale - reklamodawca płaci za reklamę po zakupie dokonanym przez użytkownika,
  • CPL - Cost Per Lead - reklamodawca płaci za uzyskanie danych użytkownika, najczęściej za pośrednictwem wypełnienia formularza,
  • CPC - Cost Per Convertion - reklamodawca płaci za ustaloną konwersję, czyli zdobycie klienta.

Z powyższych metod rozliczania reklam można korzystać przy wielu narzędziach marketingu internetowego. Wiele z tych rozwiązań jest obecnych choćby w Google Ads czy też reklamach w mediach społecznościowych.

Rodzaje marketingu

Marketing internetowy jest pojęciem niezwykle szerokim. Dzieli się na wiele rodzajów, związanych z narzędziami wykorzystywanymi do działań w poszczególnych obszarach. Często najlepsze efekty przynosi właśnie łączenie poszczególnych typów marketingu.

Najważniejsze rodzaje marketingu internetowego to:

  • SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach. Dzieli się na:
    • SEO: to optymalizacja stron pod kątem pozycji w wyszukiwarkach internetowych na określoną frazę kluczową. W skład SEO wchodzą wyniki naturalne, mapy Google, grafiki oraz wideo;
    • Google Ads: reklamy w wyszukiwarce w formie płatnych wyników wyszukiwania;
  • social media marketing, czyli marketing w mediach społecznościowych. Można go prowadzić w serwisach takich jak:
    • Facebook,
    • Instagram,
    • Pinterest,
    • YouTube,
    • LinkedIn,
    • TikTok,
    • Twitter.
  • e-mail marketing, który wykorzystuje do przesyłania informacji do klientów internetowe skrzynki pocztowe;
  • content marketing, czyli tworzenie wartościowych treści atrakcyjnych dla odbiorców;
  • viral marketing, czyli marketing wirusowy, który opiera się na zaciekawieniu lub rozbawieniu użytkowników, by sami przesyłali sobie dalej treść marketingową;
  • influencer marketing, czyli działania opierające się na współpracy z influencerem, który jest pośrednikiem między firmą a klientem;
  • buzz marketing, czyli marketing szeptany: polega na tworzeniu opinii na temat firmy i umieszczaniu ich w sieci.

Marketing internetowy - pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google (SEO)

Pozycjonowanie stron WWW to proces składający się na konkretne działania mające wpływ na widoczność domeny w wyszukiwarce Google. W tym kontekście, gigant z Mountain View określił wytyczne dotyczące działań związanych z optymalizacją witryn pod kątem SEO. O jakich więc mowa? Oto kilka z nich. 

Unikalna treść 

Nie można mówić o jakichkolwiek działaniach pozycjonerskich, jeśli nie będzie spełniona podstawowa kwestia jaką jest dostarczanie unikalnej treści. W tej kwestii Google jasno określa wskazówki, które mówią, aby nie kopiować treści z innych stron www czy materiałów istniejących już w sieci. Dodatkowo, mają one być tworzone głównie pod użytkownika i jego potrzeby, a nie pod roboty wyszukiwarki. 

Optymalizacja meta tagów

Title oraz Description to dwa kluczowe meta tagi zawierające opis zawartości danego adresu URL. Innymi słowy, jest to po prostu tytuł i opis strony widoczny na liście wyników wyszukiwania wyszukiwarki Google.

optymalizacja meta tagów

Zgodnie z dokumentacją Google, w meta tagach powinna znaleźć się treść unikalna, dokładnie opisująca zawartość strony oraz przydatna z punktu widzenia użytkownika

Struktura nagłówków HTML

Zrozumienie i interpretowanie treści znajdujących się na danej stronie, można ułatwić robotom Google poprzez ułożenie struktury nagłówków HTML. Najważniejsze z nich to te określane jako H1 oraz H2. Pozostałe od H3 do H6 odgrywają mniej znaczącą rolę.

Co jednak mówi Google o stosowaniu nagłówków? Przede wszystkim należy wystrzegać się nadużywania tagów nagłówków

Nieprzyjazne z punktu widzenia robotów Google będą również zbyt rozbudowane nagłówki lub co gorsza - nieprawidłowo określające strukturę strony.

Optymalizacja zdjęć

Optymalizacja zdjęć to tzw. “must have” kompleksowych działań SEO. Przecież to właśnie one mają m.in. wpływ na szybkość działania domeny będącą kluczowym czynnikiem rankingowym Google. 

Wskazówki Google (https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide?hl=pl#images) dokładnie określają elementy jakie należy wziąć pod uwagę przy optymalizacji zdjęć. Mowa więc o:

  • alternatywnych opisach zdjęć (ALT),
  • opisowych nazwach plików graficznych,
  • atrybutach Title zdjęcia,
  • formatach zdjęć - JPEG, PNG, BMP lub WebP,
  • stosowaniu znaczników HTML przewidzianych dla zdjęć i grafik,
  • mapie witryny dedykowanej dla zdjęć.

Link building

Tak samo jak optymalizacja meta tagów, zdjęć, czy struktury nagłówków HTML, istotną rolę w procesie pozycjonowania witryny odgrywa link building. Jest to nic innego, jak pozyskiwanie linków do strony z zewnętrznych witryn. Niestety, w tej kwestii, Google nie dzieli się dużą ilością wskazówek jakie należałoby wziąć pod uwagę przy wykonywaniu tego typu działań. 

To co jednak pewne i z czym trudno się nie zgodzić, to słowa pracownika Google Johna Muellera, który przyznał, że dla algorytmów wyszukiwarki nie jest istotna liczba linków, ale ich jakość. 

Dlatego, w dokumentacji Google znajdują się takie wytyczne jak: unikanie systemów wymiany linków, publikacji linków ze słów kluczowych na forach internetowych czy nadmiernego linkowania ze słów kluczowych. Za nieprawidłową praktykę traktowane jest również kupowanie linków.

Google Ads

Google Ads jest systemem reklamowym Google - reklamy płatne w wyszukiwarce.

reklamy google ads

Google Ads w praktyce: na zdjęciu zaznaczone reklamy w wyszukiwarce. Źródło zdjęcia: zrzut ekranu z google.com

Rodzaje reklam Google Ads

System reklamowy Google’a oferuje cztery rodzaje reklam. 

Pierwszym i podstawowym jest reklama w wynikach wyszukiwania. Po odpowiedniej opłacie pojawiają się na czele listy wyników wyszukiwania wybranych fraz. Reklamowane linki wyświetlają się nad organicznymi wynikami wyszukiwania, są jednak oznaczone jako reklama. W przeciwieństwie do pozycjonowania nie jest to jednak efekt długofalowy - po zakończeniu kampanii reklamowej linki automatycznie znikną ze szczyty listy.

Drugim rodzajem są reklamy w Google Display Network. Dzięki temu banery reklamodawców wyświetlają się na stronach internetowych zrzeszonych w sieci partnerskiej Google, która obejmuje szeroki wachlarz stron.

W Google Ads można również prowadzić kampanie produktowe. W miejscu tradycyjnych, graficznych banerów pojawiają się wtedy plansze produktowe uzupełnione o informacje na temat prezentowanych rzeczy. Ten rodzaj reklamy pozwala także na pojawienie się produktów w Google Zakupy, działającej autonomicznie oraz jako jedna z zakładek głównej wyszukiwarki.

Czwarty rodzaj Google Ads to reklamy wyświetlane w serwisie YouTube, który również należy do koncernu. Więcej na ten temat w części poświęconej marketingowi na YouTube.

Social media marketing

Marketing w mediach społecznościowych zyskał na znaczeniu wraz z rozwojem tego typu serwisów. A te mają coraz większą liczbę użytkowników - raport “Digital 2022” przygotowany przez DataReportal szacuje ją obecnie na około 4,6 miliarda osób. Z samego Facebooka, czyli największego gracza na rynku, codziennie korzysta 1,9 miliarda osób. To potencjalnie ogromny zbiór przyszłych klientów. 

Marketing na Facebooku i Instagramie

Podstawową formą marketingu na Facebooku jest prowadzenie fanpage’a strony i systemu reklamowego https://www.facebook.com/business/

Płatne kampanie reklamowe, które umożliwiają dotarcie z konkretnym przekazem do wyselekcjonowanej grupy odbiorców na Facebooku i Instagramie prowadzi się za pomocą Meta Business Suite. Korzystając z tego narzędzia możemy promować stronę, produkty czy usługi za pomocą treści, które nie będą widoczne na fanpage’u.

W działaniach marketingowych na Facebooku można wykorzystać również wydarzenia. To rozwiązanie pozwala na promocję własnych eventów, a także wykorzystanie listy osób, które wyraziły zainteresowanie wydarzeniem.

Grupy na Facebooku

Wiele firm korzysta również z grup na Facebooku, które zrzeszają przede wszystkim odbiorców konkretnych produktów i usług lub sympatyków marki.

Marketing w serwisie Pinterest

Pinterest opiera się na grafikach oraz treściach wideo. To z nich tworzy się piny, które można później gromadzić na wirtualnych tablicach. W Polsce Pinterest ma około 8 milionów użytkowników, co stanowi ponad 25 procent wszystkich internautów.

Ten serwis umożliwia firmom prowadzenie profili, na których można publikować treści. Istotne jest założenie konta biznesowego, które pozwala na uzyskanie informacji analitycznych. Do pinów można dołączać linki przekierowujące do konkretnego produkty lub na stronę internetową. Oprócz tworzenia własnych tablic, wiele firm przypina do nich również inne piny. W ten sposób tworzą się kolekcje inspirujących treści, które użytkownicy mogą zapisać.

Marketing na YouTube

YouTube jest serwisem służącym do publikowania treści wideo, ale również drugą najpopularniejszą po Google wyszukiwarką internetową. Jak pokazuje badanie Mediapanel z lipca 2022 r., w Polsce korzysta z niego około 26 milionów osób. Daje to zasięgi porównywalne z Facebookiem.

Podstawą działań marketingowych na Facebooku jest prowadzenie własnego profilu i publikowanie na nim treści wideo. Warto przy tym korzystać z zasad dotyczących opisywania filmów, które wymieniliśmy przy omawianiu pozycjonowania wideo.

YouTube umożliwia interakcję z odbiorcami, a także tworzenie playlist, które ułatwiają użytkownikom odnajdywanie poszukiwanych treści.

W tym serwisie można również korzystać z płatnych reklam. Miejscem, w którym się pojawiają, są boksy reklamowe. Oprócz tego reklamy wyświetlają się przed lub w trakcie filmów innych użytkowników.

Marketing w LinkedIn

W porównaniu do wcześniej omówionych mediów społecznościowych, liczba użytkowników LinkedIn jest nieco mniejsza. Według Mediapanel w Polsce w 2021 r. z tego serwisu korzystało 5,7 mln osób.

LinkedIn ma jednak nieco inny, bardziej biznesowy charakter. Wiele osób i firm wykorzystuje go w celach rekrutacyjnych, przy poszukiwaniu pracy i pracowników. Firma może wykorzystać swój profil na kilka sposobów. Podstawowym jest publikowanie postów z linkami, które mogą przyciągać użytkowników na stronę firmy.

LinkedIn pozwala również na korzystanie z płatnych reklam w systemie LinkedIn Ads. Takie działania dzielą się na cztery formaty reklam:

  • teksty reklamowe wyświetlane na górze lub po prawej stronie kanału informacyjnego LinkedIn;
  • treści sponsorowane, które pojawiają się w kanale informacyjnym lub newsfeedzie użytkowników,
  • reklamy dynamiczne, które pozwalają na tworzenie spersonalizowanych reklam na podstawie danych z profili użytkowników,
  • wiadomości sponsorowane, które trafiają na skrzynki LinkedIn indywidualnych użytkowników.

Marketing internetowy w LinkedIn pozwala również na kreowanie wizerunku firmy jako odpowiedzialnego pracodawcy godnego zaufania.

Marketing na TikToku

TikTok jest serwisem opierającym się na publikowaniu krótkich treści wideo. W ostatnich latach rozwija się niezwykle prężnie. Według danych Sensor Power, w 2020 i 2021 r. TikTok był najczęściej ściąganą aplikacją na świecie. Również w Polsce może pochwalić się niebagatelną liczbą 13,5 mln użytkowników, o czym informował portal wirtualnemedia.pl.

Podstawą marketingu na TikToku jest zazwyczaj prowadzenie firmowego konta. Dzięki temu można zbudować wokół niej społeczność, a także pozyskać ruch na stronę. Oprócz tego TikTok umożliwia korzystanie z płatnej reklamy na zasadach podobnych do tych z Meta Business Suite. Podobne są również opcje targetowania reklam.

Możliwe jest również korzystanie z reklam na TikToku bez konta w serwisie. Reklama na TikToku dzieli się na trzy podstawowe formaty:

  • In-Feeds Ads: reklamy wyświetlane w zakładce “Dla Ciebie”;
  • Brand Takeover: format charakterystyczny dla TikToka, pozwalający na jednodniowe tzw. regionalne przejęcie aplikacji przez reklamodawcę;
  • Branded Hashtag Challenge: wyzwania wyświetlane na stronie “Odkryj”.

Marketing internetowy na Twitterze

Wśród ważnych mediów społecznościowych znajduje się też Twitter. Z tego medium korzysta (dane za styczeń 2022 r. za wirtualnemedia.pl) jedna trzecia polskich internautów. Serwis ten opiera się na mikroblogowaniu, czyli publikowaniu krótkich wiadomości tekstowych, które mogą zawierać linki. Można do nich również dołączać grafiki oraz wideo.

Twitter różni się od większości social mediów, jest bowiem zwykle traktowany przede wszystkim jako źródło informacji. W przeciwieństwie do innych mediów społecznościowych przewagę wśród jego użytkowników stanowią mężczyźni. Daje to dodatkowe możliwości marketingowe.

Podstawą działań na Twitterze jest prowadzenie konta firmowego. Warto postarać się, by było oznaczone charakterystyczną niebieską ikoną jako konto zweryfikowane. Oprócz zamieszczania własnych treści można skorzystać także z płatnych narzędzi marketingowych Twittera, które pozwalają na wyświetlanie promowanych tweetów w feedzie użytkowników. Serwis ten umożliwia również analizę odbiorców wpisów i reklam.

E-mail marketing

E-mail marketing jest zaliczany do form marketingu bezpośredniego. Polega na przesyłaniu informacji i reklam do klientów na ich skrzynki poczty internetowej. Wykorzystanie poczty e-mail było jedną z pierwszych form marketingu internetowego - tego typu działania rozpoczęły się jeszcze w latach 90. XX wieku.

Mimo to nadal może być skuteczny, bo liczba osób korzystających z poczty internetowej stale rośnie. Dzięki e-mail marketingowi można zachęcić do zakupu produktów oraz informować klientów o promocjach i ofercie firmy.

Wiadomości przesyłane na skrzynkę mailową mogą również służyć budowaniu oraz podtrzymywaniu relacji z klientem. Wykorzystuje się je również do prowadzenia badań marketingowych.

E-mail marketing odbywa się na bazie pozyskanej bazie adresów. Jest dobrym sposobem na remarketing i ponowne przyciągnięcie klientów, bo to zwykle oni znajdują się w bazie adresowej. Istotne jest, że klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie treści marketingowych. W przeciwnym razie wiadomości trafią do spamu.

Formy e-mail marketingu

E-mail marketing może przybierać odmienne formy, które różnią się treścią oraz celem przekazu. Do najważniejszych należą:

  • newsletter: ma uniwersalny charakter i jest wysyłany cyklicznie, może zawierać treści już wygenerowane przez firmę, dostępne na jej stronie internetowej czy blogu; umożliwia realizację wielu celów marketingowych, jest najpopularniejszym narzędziem e-mail marketingu;
  • mail dynamiczny: wiadomość dedykowana konkretnemu odbiorcy z ofertą dopasowaną do jego profilu;
  • wiadomość jednorazowa: mail dotyczący konkretnego wydarzenia czy produktu, zachęcający do udziału bądź zakupu;
  • wiadomość transakcyjna: to maile wysyłane w związku z działaniami, jakie właściciel skrzynki mailowej podejmuje na stronie firmy; dotyczą transakcji, ale także rejestracji; umożliwiają m.in. przypomnienie o niezrealizowanym koszyku zakupowym;
  • wysyłka sponsorowana: wykupienie wiadomości w mailu wysyłanym przez inną firmę.

Zalety e-mail marketingu

Zróżnicowana forma przekazów e-mail marketingu sprawia, że ten rodzaj działań ma wiele zalet - to nie tylko duża pula potencjalnych odbiorców. Wybierając odpowiednią formę reklamy, można precyzyjnie spersonalizować przekaz na podstawie informacji posiadanych o kliencie - można do tego wykorzystać historię jego transakcji czy wszystkich akcji na stronie. W dodatku wiadomości można personalizować, dodając na ich początku imię klienta.

Do zalet e-mail marketingu należy także skalowalność. Z tego rozwiązania mogą korzystać zarówno małe, jak i duże firmy. Warto zwrócić także uwagę na szybkość przekazu oraz możliwość mierzenia skuteczności reklam. Łatwo sprawdzić, czy klienci podejmują na ich podstawie decyzje zakupowe.

Content marketing

Content marketing tłumaczy się na polski jako marketing treści. Opiera się na ich tworzeniu oraz dystrybucji. Content marketing wymaga więc zazwyczaj fachowej wiedzy oraz większej kreatywności niż większość form reklamy.

Content marketing opiera się na obietnicy obustronnej korzyści. Dla odbiorcy przekazu jest nią informacja na poszukiwany temat, dlatego treści tego typu powinny być wartościowe. Szczególnie cenne są treści unikatowe oraz te, które w wyczerpujący sposób odpowiadają na pytania użytkownika.

Najważniejsze zalety content marketingu

Z punktu widzenia firmy stawiającej na content marketing będzie przyciągać odbiorców na stronę internetową. Tworzenie wartościowych treści mogą także doprowadzić do budowania relacji z odbiorcą, a nawet zaangażowanej i lojalnej grupy klientów.

Content marketing wspiera również działania SEO. Odpowiednio skomponowana treść może też stać się viralem, co pozwoli wykorzystać możliwości marketingu wirusowego. Jak widać, poszczególne rodzaje marketingu są ze sobą dość ściśle połączone.

Zalet content marketingu jest zresztą więcej. Wartościowe treści zachęcają bowiem klientów do skorzystania z oferty firmy, zwłaszcza jeśli content zamieszczany na stronie jest z nią powiązany. Takie działania wspierają także kreowanie wizerunku specjalisty w swojej branży.

Formy i narzędzia content marketingu

Content marketing obejmuje różne rodzaje treści. Mogą być nimi teksty, ale również grafiki oraz wideo. Najpopularniejsze narzędzia content marketingu to:

  • artykuły: stanowią podstawę marketingu treści, mogą być zamieszczane na stronach należących do firmy, ale także w zewnętrznych serwisach;
  • infografiki: przedstawianie liczb czy wartości procentowych za pomocą grafik; to połączenie konkretnej informacji z atrakcyjną formą;
  • e-booki: to przewodniki, raporty czy foldery, podsumowujące konkretny temat;
  • zdjęcia: odpowiednie fotografie są ważne szczególnie w niektórych branżach, takich jak choćby moda;
  • prezentacje: ciekawy sposób przedstawienia i uszeregowania informacji czy oferty;
  • informacje prasowe: artykuły związane z działalnością firmy przygotowywane z myślą o publikacji w mediach i przesyłane do redakcji;
  • webinaria i konferencje online: atrakcyjna i tania forma szkoleń, które można prowadzić w związku z ofertą firmy lub kwalifikacjami pracowników.

Treści w content marketingu są publikowane na trzy sposoby. Pierwszy to własne strony firmy oraz profile w serwisach społecznościowych - wszystkie miejsca, nad którymi firma ma pełną kontrolę. Drugi wariant to tzw. paid media, czyli wykupowane miejsca na publikację, na przykład artykuły sponsorowane. Najbardziej pożądaną, ale i najtrudniejszą formą publikacji content marketingu są tzw. earned media. Autorem przekazu jest odbiorca, który publikuje komentarze czy opinie. To rodzaj marketingu szeptanego.

Viral marketing

O marketingu wirusowym wspominaliśmy już przed chwilą przy okazji contentu. To właśnie odpowiednio przygotowana treść jest bowiem jego podstawą. Jeśli jest odpowiednio atrakcyjna dla użytkowników, staje się viralem, czyli wirusem. Wówczas użytkownicy samodzielnie przekazują ją dalej, bez udziału firmy ani jej środków. 

Viral szybko i szeroko rozprzestrzenia się wśród użytkowników - często jest to wręcz wykładniczy wzrost. Ten rodzaj marketingu jest znacznie szybszy niż tradycyjne kampanie reklamowe, ale firma nie ma nad nim kontroli.

Świetnym miejscem do marketingu wirusowego są media społecznościowe, które ułatwiają wzajemne przesyłanie sobie viralowych treści oraz udostępnianie ich na własnych profilach - umożliwiają to niemal wszystkie social media.

Narzędzia marketingu wirusowego

Marketing wirusowy korzysta z różnych narzędzi. Mogą być nimi grafiki, filmy i teksty, ale także gry czy też informacje o bezpłatnych produktach bądź promocjach. Jest również formą marketingu, która nie generuje wysokich kosztów.

Problemem jest jednak trudność w stworzeniu treści, która staje się viralem. Potrzeba do tego kreatywności, treść musi trafić do odpowiednich odbiorców i podatnego na nią środowiska, dla którego stanie się atrakcyjna.

Influencer marketing

Marketing internetowy przy współpracy z influencerami zyskuje na jego wpływach i pozycji. Dzięki nim influencer promujący produkty lub usługi może wpłynąć na decyzje zakupowe odbiorców, którzy często są należą do grupy jego fanów w mediach społecznościowych.

Influencerzy są właśnie osobami, które mają wpływ na mniejsze lub szersze grupy osób w określonych kręgach. Podstawą tego wpływu jest ich działalność w internecie, zwłaszcza w serwisach społecznościowych. To jednak również streamerzy czy gamerzy.

Influencer marketing jest nieco podobny do klasycznego promowania marki czy produktu przez celebrytę. Różni się jednak od niej tym, że zazwyczaj opiera się na współpracy firmy z polecającą osobą przy tworzeniu jakościowych treści.

Influencerzy przekazują informacje na temat promocji czy produktów oferowanych przez firmę w różnej formie. Robią to zazwyczaj w charakterystyczny dla siebie sposób. Do form influencer marketingu należą materiały promocyjne oraz lokowanie produktu.

Zalety influencer marketingu

Influencer marketing niesie ze sobą kilka charakterystycznych zalet:

  • większa wiarygodność: reklamę popiera autorytet influencera,
  • angażująca i atrakcyjna dla klienta forma przekazu;
  • dostęp do sprofilowanych grup docelowych;
  • możliwość budowania relacji z odbiorcą dzięki wpływom influencera.

Buzz marketing

Rodzaj marketingu tłumaczony na polski jako marketing szeptany. Jego podstawą jest właśnie “szeptanie” odbiorców o ofercie firmy bądź samej marce. Buzz marketing ma skłonić użytkowników do rozmów na ten temat, a także wystawiania pozytywnych opinii. Zainteresowanie wokół firmy czy produktu ma powstać w naturalny sposób.

Buzz marketing można stosować w miejscach, w których konsumenci dzielą się opiniami na temat produktów czy usług. Formą buzz marketingu są więc komentarze pod artykułami, na przykład na blogach, ale również pod wpisami w mediach społecznościowych. Oprócz tego marketing szeptany można wykorzystać między innymi na grupach zainteresowań na Facebooku oraz forach dyskusyjnych.

Typy marketingu szeptanego

Jak łatwo dostrzec, buzz marketing pod pewnymi względami jest podobny do marketingu wirusowego - ciekawy viral może prowokować rozmowy i wystawianie pochlebnych opinii firmie. Oprócz tego w tym rodzaju działań wykorzystuje się community marketing - to rozpoczynanie dyskusji na temat związany z firmą. Inną formą jest brand blogging, który wykorzystuje wpisy blogerów, najczęściej o produkcie lub usłudze, jako przyczynek do komentarzy.

Najskuteczniejszą metodą buzz marketingu jest tzw. evangelist marketing, kiedy dzięki zbudowaniu zaufania klienta sam zamieszcza on pozytywne opinie o produkcie w sieci.

Atutem marketingu szeptanego jest duża wiarygodność - użytkownicy zwykle mocno ufają bowiem opiniom konsumentów. Buzz marketing to również duże zasięgi oraz odporność na programy blokujące tradycyjne reklamy.

Marketing internetowy - polecane książki i kursy

społecznościowy boom - gitomer uczy, jak prowadzić marketing internetowy w social media

Książkę "Społecznościowy boom" kupisz tutaj: https://www.osmpower.pl/spolecznosciowy-boom-jeffrey-gitomer

“Społecznościowy BOOM” - Jeffrey Gitomer

To książka, która pozwoli jeszcze lepiej wykorzystać marketingowo niemal nieograniczony potencjał mediów społecznościowych. Jeffrey Gitomer przekonuje, że pomoże przejść w nich do relacji biznesowo-społecznościowych.

Autor “Społecznościowego BOOMu” przybliża poszczególne aspekty związane z obecnością firmy w social media i kreowaniem jej wizerunku. Jego metody pomagają przyciągnąć klientów i walczyć o wzmocnienie reputacji, ale również wzrost sprzedaży.

Książka "Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie" pomoże w marketingu internetowym w mediach społecznościowych

Książkę Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie kupisz tutaj: https://www.osmpower.pl/skuteczna-reklama-na-facebooku-i-instagramie-artur-jablonski

“Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie” - Artur Jabłoński

To książka opierająca się na praktycznych wskazówkach. Jej autor dokładnie opisuje narzędzia wykorzystywane przy tworzeniu i zarządzaniu kampaniami reklamowymi na Facebooku i Instagramie.

Dokładny opis wszystkich akcji, które trzeba wykonać, czyni z tej książki idealny podręcznik dla początkujących. Celne uwagi i praktyczne wskazówki sprawiają, że przydaje się też bardziej zaawansowanym użytkownikom.

"E-mail marketing oswojony" - marketing internetowy w skrzynkach pocztowych

Książkę "E-mail marketing oswojony" kupisz tutaj: https://www.osmpower.pl/e-mail-marketing-oswojony-teoria-praktyka-prawda-artur-dabrowski-filip-klodawski

“E-mail marketing oswojony. Teoria, praktyka, prawda” - Artur Dąbrowski, Filip Kłodawski

“E-mail marketing oswojony” to kompendium wiedzy o tym rodzaju marketingu internetowego. Autorzy są bowiem praktykami, którzy obalają mity na temat takich form docierania do klienta. Przy okazji okazuje się, że e-mail marketing może być bardziej skuteczny niż się do tej pory wydawało. Wystarczy w odpowiedni sposób wykorzystać dostępne narzędzia. Ta książka podpowiada, jak to zrobić.

"Biblia copywritingu" podpowie, jak tworzyć odpowiedni content i poprawiać marketing internetowy

Książkę "Biblia copywritingu. Wydanie II poszerzone" kupisz tutaj: https://www.osmpower.pl/bibliacopywritingu

“Biblia copywritingu. Wydanie II poszerzone” - Dariusz Puzyrkiewicz

Odpowiednio napisany tekst jest podstawą wielu form i rodzajów marketingu internetowego. Często ma być perswazyjny, czasami fachowy - wszystko zależy od rodzaju treści. Niemniej bardzo trudno o skuteczne działania w sieci bez dobrego copywritera.

Nowe wydanie “Biblii copywritingu” uczy, jak tworzyć dobre teksty. To coś znacznie więcej niż pobieżne wskazówki - to przewodnik, który poprowadzi copywritera przez wszystkie najważniejsze części tekstu.

Model StoryBrand - książka dla każdego, kto prowadzi marketing internetowy

Książkę "Model StoryBrand" kupisz tutaj: https://www.osmpower.pl/model-storybrand-donald-miller

“Model StoryBrand” - Donald Miller

Donald Miller na co dzień podpowiada firmom, jak sprecyzować ich przekaz marketingowy. W swojej książce przekonuje, że klienci decydują się na zakup dlatego, że kieruje się do nich odpowiednio dobrane słowa. Ale przede wszystkim przekazuje w niej uniwersalne, przetestowane i wypracowane przez lata schematy opowieści, które trafiają do klientów.

“Model StoryBrand” pomoże poprawić i usprawnić marketing internetowy. Skuteczne treści są potrzebne w content marketingu, mediach społecznościowych i wielu innych miejscach. Bez tego ani rusz.

Komentarze do wpisu (0)

Kategorie blog
Chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium