Jak zacząć nagrywać filmy na YouTube? 0
Jak zacząć nagrywać filmy na YouTube?

Moja kariera twórcy trwa już od 5 lat. W tym czasie nagrałem prawie tysiąc filmów, zrobiłem kilkaset transmisji na żywo na facebooka, webinarów, instagram livewów. Wniosek jest przede wszystkim jeden. Ludzie w procesie robienia materiałów wideo robią wszystko z wyjątkiem robienia wideo!

Opiszę tu swoją drogę od samego początku i jak na przestrzeni lat doszliśmy do momentu w którym prezencja moich materiałów wygląda o tak: kliknij tutaj Same początki to było nic poza czajeniem się na jakiekolwiek nagrywanie materiałów. W tamtym czasie wydawało mi się, że nie mam dostaczenie dobrego sprzętu. Chcę też tutaj zaznaczyć, że było to dobrych pare lat temu i nagrywanie telefonem w tamtym czasie nie było wystarczającym rozwiązaniem. To skłoniło mnie aby zamiast mojego iPhona 4, wyposażyć się w lepsze narzędzia. Kupiłem jakiś aparat panasonica sugerując się głównie ceną - jeżeli dobrze pamiętam było to coś w okolicach tysiąca złotych. Jednak okazało się, że nowy zakup pozwala jedynie na 12 minut ciągłego nagrywania, co sprawiło, że moje przekonania o właściwym sprzęcie jeszcze bardziej się umocniły i tylko to pozwoli mi nagrywać moje treści. Jak pomyślałem tak zrobiłem i oto w moje ręce wpadł Canon 50D (też nie pamiętam dokładnie czy aby na pewno). Uzbrojony i bardzo niebezpieczny byłem gotowy zacząć karierę. Miałem już lustrzankę i statyw, ale nie wiedziałem jeszcze wtedy, że nie posiadam wystarczających kompetencji aby, moje materiały miały potoczne "ręce i nogi". Kompetencje nagrywania nie są tożsame z kompetencjami tworzenia. Te drugie, są znaczenie bardziej ważniejsze i dzięki nim wreszcie zrozumiałem, że ciagłe ulepszanie mojego zestawu, nie jest tym co poprawi ogólną jakość moich materiałów. Bardzo ciekawe dla mnie, jest oglądanie moich najstarszych materiałów i porównanie ich z dzisiejszymi. Kluczem do nabycia wszystkich kompetencji było działanie. To wymaga jednak odpowiedniego przygotowania i w nim mogę wyróżnić kilka etapów:

  • Musisz wiedzieć co chcesz powiedzieć.

Wiele osób ma z tym problem. Akurat to nigdy nie było moim zmartwieniem, ponieważ  zawsze mówię o tym co zrobiłem w zakresie mojej ekspertyzy. 

  • Audio ma większe znaczenie od wideo. 

Widz musiał móc usłyszeć to co nieudolnie próbowałem nagrać. Rozwiązanie okazało się bardzo proste i dostępne. Wystarczył mi krawatowy mikrofon za 50 zł, który mogłem podłączyć do wszystkiego czym akurat przyszło mi nagrywać. 

  • Umiejętność przyjmowania krytyki oraz komplementów.

Dopiero nagranie wideo, upload i zderzenie tego z odbiorcą, powoduje nabycie wyżej wspomnianej kompetencji. Ta umiejętność to nie tylko przyjmowanie ale głównie zdolność do wyłapania i właściwej interpretacji tego, co komunikuje Ci Twoja społeczność. Zrozumienie tego co jest dla nich ciekawe, przydatne, co daje im wartość. Kolejny krok to wytworzenie odproności na hejt i odróżnienie go od konstruktywnej krytyki. Wytworzenie grubej skóry pozwoli Ci nie zatrzymywać się w działaniu. 

Nasza droga do tworzenia, dużej ilości ciekawych treści, też miała swoje zakręty. Przykładem tego jest moje błędne przeświadczenie sprzed kilku lat, że muszę być dokładnie taki jak mój mistrz marketingu internetowego Gary Vee. Jego format tzw. DailyVee, to dokumentowanie przez jego operatora całego dnia i działań jakie realizuje, czego efektem jest 20 minutowy vlog z całego dnia. W projekcie DailyOsman pojawiło się kilka odcinków. Największą wadą tego formatu była ogromna ilość pracy jaką trzeba było włożyć aby taki materiał mógł powstać. Ogólne koszty też były bardzo wysokie. Traciłem czas, musiałem opłacić cały dzień pracy operatora i później montaż tak dużej ilości materiału też swoje trwał. Gotowy odcinek spotykał się z oglądalnością na poziomie pomiędzy 500 a 2000 odsłon. W porównaniu do najprostszych filmów nagranych trzymając telefon w ręce i dzieleniu się moimi przemyśleniami to były bardzo słabe wyniki - a jakim kosztem! 

Rozmawiałem na ten temat z Davidem Rockiem - operatorem Garego. Uświadmił mnie wtedy, że DailyVee to nie jest główny format ich działalności a jedynie dodatkiem, który mogą udostępnić swoim fanom. Głównym zamysłem takiego działania było posiadanie jak największej ilości materiału aby później z niego wykorzystać esencję do publikacji w social media. Idąc za tą rekomendacją, po nagraniu całego dnia z konferencji skupiliśmy się na tylko na merytorycznych fragmentach. To udowodniło mi, że tu kryła się największa wartość tego działania. 

Oczywiście, nigdy nie doszedłbym do określenia w ten sposób formy wideo Marcina Osmana gdybym nie eksperymentował. Kiedyś byłem przekonany, że trzeba tworzyć bardzo zaawansowane materiały jak Casey Neistat czy Krzysztof Gonciarz. Piękne przejścia, zaawansowany montaż, dużo akcji i dynamiki. Najcenniejsze i właściwe jest wybranie własnego stylu tworzenia i komunikacji ze swoją społecznością. W szerszej perspektywie jest to dużo bardziej efektywne i naturalne dla Ciebie jako twórcy. 

Podsumowując wszystko co tu napisałem chcę zachęcić Cię do tworzenia swoich materiałów. Działaj, eksperymentuj, testuj baw się tym. Odkrywaj co działa najlepiej dla Ciebie i dla Twojej widowni. Mam nadzieję, że do zobaczenia na YouTubie ;)

Komentarze do wpisu (0)

Kategorie blog
Chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl