Social media – co to takiego i jakie oferują możliwości?

0
Social media – co to takiego i jakie oferują możliwości?

“Jeśli nie ma Cię w social media, to znaczy, że nie istniejesz” – słyszałeś kiedyś takie stwierdzenie? Trzeba przyznać, że większość z nas jest właśnie takiego zdania. W mediach społecznościowych szukamy przecież niemalże wszystkiego – znajomych, inspiracji, porad, ciekawych treści, opinii. Jest to cenne źródło informacji, bez którego większość nie wyobraża sobie życia.

Potwierdzają to oczywiście badania oraz analizy. Według raportu Digital 2022 w Polsce mamy już 27,2 mln aktywnych użytkowników social media. Jest to aż 72% całej populacji naszego kraju! Co ciekawe, średnio każdego dnia spędzamy w mediach społecznościowych 1 godzinę 49 minut! Przyznaj, że te liczby robią wrażenie, prawda?

Może najwyższy czas zainteresować się więc social mediami i poznać je bliżej? Jeśli jesteś tego zdania, ten artykuł powstał specjalnie dla Ciebie. Podpowiemy w nim, czym dokładnie są media społecznościowe, jakie dają możliwości i jak wykorzystać je do promocji biznesu w sieci. Zainteresowany? W takim razie miłej lektury!

Czym właściwie są social media?

Mogłoby się wydawać, że social media to coś, co zna niemalże każdy. Mało kto jest jednak w stanie przedstawić ich definicję. Ta okazuje się jednak kluczem do zrozumienia ich istoty. Pokazuje idealnie, na czym dokładnie opierają się media społecznościowe i po co zostały tak naprawdę stworzone.

Tłumacząc, czym właściwie są social media, warto przyjrzeć się najpierw osobno dwóm członom ich nazwy. Pierwsza z nich – social – sugeruje, że są to miejsca skupiające daną społeczność. Dzięki temu można porozumiewać się z innymi, podobnymi do siebie użytkownikami, budować między sobą pewne relacje, nawiązywać kontakty, wymieniać się informacjami. Z psychologicznego punktu widzenia, social media zaspokajają potrzebę przynależności do danej grupy każdego z nas. Ludzie są bowiem istotami stadnymi. Dobrze czują się wtedy, gdy mogą utożsamiać się z jakąś większą grupą i wiedzą, że w jakiś sposób do niej pasują. 

Media to natomiast formy i kanały przekazu, które umożliwiają komunikowanie się z innymi osobami. Można więc śmiało stwierdzić, że social media to po prostu ogólnodostępne serwisy i miejsca w sieci, które umożliwiają komunikację oraz wymianę informacji między użytkownikami tworzącymi daną społeczność.

Co ciekawe, pod pojęciem social media kryje się nie tylko Facebook, Instagram, TikTok czy inne podobne platformy. Do mediów społecznościowych zalicza się także blogi i mikroblogi, a nawet platformy do tworzenia contentu. Będzie to m.in. Wikipedia czy YouTube. 

Social media w liczbach, czyli trochę danych statystycznych

By uzmysłowić sobie, jak duża jest skala popularności social mediów w Polsce, warto poznać nieco danych statystycznych. Tak, jak już wspominaliśmy, z najnowszego raportu Digital 2022 wynika, że przynajmniej jedno aktywne konto w mediach społecznościowych ma już 72% naszego społeczeństwa (biorąc pod uwagę całą populację). Jeśli natomiast wziąć pod uwagę wyłącznie osoby powyżej 13 roku życia, a więc takie, które mogą legalnie założyć konto w większości social media, wtedy liczba ta rośnie aż do 82,8%.

Liczba użytkowników mediów społecznościowych w Polsce

W 2022 roku liczba użytkowników social media w Polsce wyniosła aż 27,2 mln, co w skali całej populacji daje wynik 72%. Źródło: raport Digital 2022.

Każdego roku odnotowywane są oczywiście kolejne wzrosty użytkowników. W tym roku było to aż 5%. Jeśli więc trend ten się utrzyma, za jakiś czas niemalże każdy Polak będzie obecny w social mediach. Co ciekawe, statystycznie każdy z nas odwiedza miesięcznie 6 różnych platform społecznościowych!

czas spędzany w social mediach przez Polaków

Polacy spędzają dziennie w mediach społecznościowych prawie 2 godziny, a miesięcznie odwiedzają średnio 6 różnych platform! Źródło: raport Digital 2022.

Największą popularnością social media cieszą się w grupach wiekowych 18-24 oraz 25-34. Pierwszą z nich tworzy, w skali wszystkich użytkowników mediów społecznościowych, 12,5% kobiet oraz 11,7% mężczyzn, drugą – 12,7% kobiet oraz 12,1% mężczyzn. 

Musisz przyznać, że patrząc na social media pod względem liczb i statystyk, ich popularność oraz skala robią ogromne wrażenie, prawda?

Jakie media społecznościowe są w Polsce najpopularniejsze?

Zapewne nie zdziwi Cię fakt, że najpopularniejszym wśród Polaków serwisem społecznościowych jest Facebook. Miesięcznie korzysta z niego aż 88,1% wszystkich użytkowników social media. To miejsce sprzyjające komunikacji ze znajomymi, a także pozwalające czerpać informacje dotyczące niemalże każdej dziedziny życia. 

Na drugim miejscu pod względem popularności uplasował się Facebook Messenger należący do tego samego koncernu. Korzysta z niego 79,8% aktywnych użytkowników platform społecznościowych. 

Na podium załapał się również Instagram, na którym aktywnych jest 59,6% wszystkich polskich użytkowników social media. Można więc stwierdzić, że wszystkie platformy należące do koncernu Meta są w naszym kraju cenione najbardziej.

Na dalszych miejscach pod względem popularności znalazły się serwisy takie jak:

  • Whatsapp – 49,8%,
  • TikTok – 34,1%,
  • Twitter – 2,2%,
  • Skype – 25,7%,
  • Snapchat – 25,2%,
  • Pinterest – 24,5%.

Polacy korzystają także z LinkedIn, Discord, iMessage, Gadu-Gadu, NK.pl oraz Reddit.

Facebook to najpopularniejsze medium społecznościowe w Polsce

Facebook od lat cieszy się w Polsce największą popularnością i plasuje się w rankingu popularności przed m.in. Messengerem czy Instagramem. Źródło: raport Digital 2022.

Dlaczego Polacy uwielbiają social media? Czyli osobiste możliwości tych platform

Za ogromną popularność social media w Polsce odpowiada wiele różnych czynników. Platformy te cieszą się uznaniem przede wszystkim za możliwość komunikacji na odległość z innymi użytkownikami, ale też znajomymi czy bliskimi. Z ich pomocą można budować i podtrzymywać relacje bez ograniczeń. Media społecznościowe skupiają przecież społeczność z niemalże całego świata.

Social media dostarczają także ogrom rozrywki. Zapewniają odbiorcom ciekawe filmiki, informują o nowościach ze świata show biznesu, a także pozwalają oderwać się od szarej rzeczywistości. Kto z nas nie lubi chociażby przeglądać memów, by nieco się rozweselić? Co więcej, social media sprzyjają samodzielnemu tworzeniu treści.

Media społecznościowe są także źródłem wiedzy o ulubionych znanych osobistościach, takich jak sportowcy, aktorzy, piosenkarze itp. Co jednak ciekawe, wg raportu Digital 2022, aż 25,1% użytkowników obserwuje profile firm, od których zdarzyło im się już coś kupić. 23,1% śledzi natomiast także aktywności marek, którymi są zainteresowani, jednak nie mieli jeszcze przyjemności stać się ich klientem. Prawie 30% użytkowników przyznało także, że w social mediach szuka przedmiotów, które może kupić!

Daje to ogromne możliwości, jeśli chodzi o promowanie biznesu w sieci, co wykorzystuje obecnie naprawdę duża ilość przedsiębiorców.

główne powody, dla których Polacy używają media społecznościowe

Polacy mają wiele powodów, dla których uwielbiają media społecznościowe. Cenią je głównie za możliwość pozostawania w kontakcie ze znajomymi i rodziną czy czytanie nowych historii oraz możliwość ciekawego spędzenia wolnego czasu. Źródło: raport Digital 2022.

Jakie biznesowe możliwości oferują media społecznościowe?

Obecnie social media są potężnym narzędziem marketingowym. Wraz z ich popularnością rozwinęła się nowa dziedzina promowania marki w sieci, zwana social media marketingiem. Pod pojęciem tym kryją się wszelkie działania w mediach społecznościowych, mające na celu zwiększyć rozpoznawalność marki, zdobyć nowych klientów oraz oczywiście zwiększyć sprzedaż. Jakie jednak najważniejsze biznesowe możliwości oferuje prowadzenie firmowych social mediów?

Social media do budowania świadomości marki

Media społecznościowe to przede wszystkim świetne narzędzie do budowania świadomości marki w sieci. Z ich pomocą możliwe jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców potencjalnie zainteresowanych jej ofertą. Obecność firmy w social media sprawia, że klienci mogą się z nią obyć i dobrze ją zapamiętać. Dzięki temu przedsiębiorstwo zyskuje większą popularność, co przekłada się na większe zaufanie wśród klientów. A stąd już bliska droga do sukcesu.

Profile firmowe w mediach społecznościowych są świetnym miejscem, by pokazywać wartości marki. Można w ten sposób podkreślić oryginalność przedsiębiorstwa, jego główne założenia i przewagę nad konkurencją.

Wykorzystanie social media do zwiększenia sprzedaży

Social media mogą bezpośrednio generować także sprzedaż. Poprzez odpowiednio dobrany content, a więc publikowane na profilu treści, możliwe jest wzbudzenie potrzeby posiadania czegoś. Odbiorcy, widząc, że coś zmieni ich życie na lepsze lub pomoże rozwiązać im pewne codzienne problemy, są w stanie nabyć daną rzecz. 

Media społecznościowe umożliwiają także sprawne zakupy – np. poprzez podpięcie facebookowego sklepu. Są także miejscem na płatne reklamy, dzięki którym można trafić do ściśle sprecyzowanej zainteresowanej grupy odbiorców.

Możliwość komunikacji i budowania relacji z odbiorcami

Nie da się ukryć, że social media poniekąd warunkują dość luźną formę komunikacji z odbiorcami. Z ich pomocą możesz jako marka nawiązać więc relację ze swoimi odbiorcami. Jesteś w stanie zbudować aktywną społeczność, która sama w sobie będzie świetną formą promocji. Możesz pokazać klientom, że się o nich troszczysz i zależy Ci na stałym kontakcie z nimi. Czując takie zainteresowanie, odbiorcy ponownie bardziej zaufają Twojej firmie.

Dotarcie do sprecyzowanej grupy odbiorców

Social media, w zależności od swojego rodzaju, skupiają wokół siebie użytkowników należących do danej społeczności. Możesz więc świetnie wykorzystać to w przypadku swojego biznesu. Wystarczy wybrać platformy, na których znajdują się osoby podobne do Twoich klientów. Poprzez płatne systemy reklamowe jesteś natomiast w stanie dotrzeć do niezwykle precyzyjnych grup odbiorców – np. do osób, które przebywały na Twojej stronie, wykazały jakąś aktywność pod postami czy które interesują się tym, co robisz.

Książki, które pomogą Ci lepiej zrozumieć social media

"SKuteczna reklama na Facebooku i Instagramie" opowiada o reklamach w social media

Książkę "Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie" kupisz tutaj: https://www.osmpower.pl/skuteczna-reklama-na-facebooku-i-instagramie-artur-jablonski

Artur Jabłoński, "Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie"

Potencjał mediów społecznościowych jest ogromny, dlatego czasami trudno się w nich przebić. Jeśli chcesz w nich zarabiać, nie obejdzie się bez reklamy. To na niej skupia się w swojej książce Artur Jabłoński. Dokładnie opisuje działanie i możliwości Meta Business Suite. To za pomocą tego narzędzia zarządza się reklamami na Facebooku i Instagramie.

W tej publikacji znajdziesz praktyczne informacje na temat tworzenia i zarządzania reklamami. Nauczysz się je konfigurować, ale dowiesz się też, jakie czynniki wpływają na ich cenę. Autor książki to fachowiec z najwyższej półki. Jego porady przydadzą się i początkującym, i doświadczonym marketerom.

"Sprzedawaj więcej" pomoże również w social media

Książkę "Sprzedawaj więcej" kupisz tutaj: https://www.osmpower.pl/sprzedawajwiecej

Marcin Osman, Kamila Kruk, "Sprzedawaj więcej"

To nie jest przykład typowej książki o social media. To znacznie więcej. Marcin Osman wraz z Kamilą Kruk przygotowali bowiem - i przetestowali! - aż 100 pomysłów, strategii i narzędzi. Wszystkie prowadzą do wspólnego celu. Jest nim zwiększenie sprzedaży.

Strategie są na tyle uniwersalne, że z powodzeniem możesz je zastosować w mediach społecznościowych. To kreatywne sposoby na sprzedaż, dzięki którym Twoje szanse na sukces rosną. Co najważniejsze: to pomysły, które możesz wdrożyć natychmiast. Zmotywuje Cię do tego sam autor!

"Biblia e-biznesu" wydanie trzecie

Książkę "Biblia e-biznesu 3.0" kupisz tutaj: https://www.osmpower.pl/biblia-e-biznesu-3.0-maciej-dutko

Red. Maciej Dutko, "Biblia e-biznesu 3.0"

Absolutny bestseller wśród książek o marketingu i sprzedaży. "Biblia e-biznesu" ukazała się już po raz trzeci i za każdym razem cieszy się wielkim zainteresowaniem. To skondensowana wiedza o każdej gałęzi biznesowej działalności w internecie.

Wśród autorów "Biblii" znajdują się najlepsi polscy specjaliści. Nie brakuje wśród nich osób, które świetnie znają się na social media. Dowiesz się więc sporo o Facebooku, Instagramie czy LinkedIn, ale również aplikacjach i narzędziach wspomagających sprzedaż. Ta książka pomoże Ci nie tylko lepiej zrozumieć media społecznościowe, ale i kontekst, w jakim funkcjonują.

"Instagram bez filtra" - Sarah Frier

Książkę "Instagram. Bez filtra" kupisz tutaj: https://www.osmpower.pl/instagram-bez-filtra-historia-od-srodka-sarah-frier

Sarah Frier, "Instagram. Bez filtra"

Czy zdawałeś sobie sprawę z tego, że poszczególne social media rywalizują o Twoją uwagę? Jeśli nie, po lekturze książki "Instagram. Bez filtra" nie będziesz mieć co do tego wątpliwości. Sarah Frier opisała kulisy funkcjonowania portalu, na którym miliony ludzi codziennie publikują swoje zdjęcia. Dowiesz się, jak z Instagrama korzystają influencerzy i celebryci. I jak social media mogą ingerować w wynik wyborów.

Frier w swojej publikacji przekazuje jednak również sporo wiedzy marketingowej. Jeśli chcesz wykorzystać Instagram w swoim biznesie, znajdziesz tu mnóstwo użytecznych informacji. I zrozumiesz, dlaczego siła zwyczajnych z pozoru zdjęć jest tak wielka.

Jak wykorzystać social media do promocji swojej marki w sieci?

Media społecznościowe można wykorzystać do promocji swojej marki w sieci na wiele różnych sposobów. Kluczem do sukcesu jest jednak ciekawy, zwracający na siebie uwagę, inspirujący i oryginalny content. Treści powinny być dopasowane do profilu działalności, ale też klientów firmy i rodzaju social mediów. 

Zdecydowanie najważniejszym elementem jest materiał wizualny. Mowa tutaj o wszelkich materiałach graficznych udostępnianych w social media. To one mają przyciągnąć uwagę odbiorców. W końcu przy ciągłym scrollowaniu “coś” musi zainteresować odbiorcę i sprawić, że ten zatrzyma się choć na chwilę.

Zadbaj więc o ciekawą i wyróżniająca się szatę graficzną. Twórz różne materiały i mierz ich skuteczność, analizując udostępniane w mediach społecznościowych statystyki. Klasyczne posty z obrazkiem czy zdjęciem staraj się przeplatać gifami, animacjami, krótkimi filmikami czy nawet memami. W ostatnim czasie ogromną popularnością cieszą się rolki, a także transmisje na żywo. Co ciekawe, Instagram zapowiedział, że do końca 2023 roku aż 80% publikowanego na nim contentu mają stanowić materiały wideo. Jest to droga, którą będą podążały prawdopodobnie także i inne platformy – biorąc pod uwagę np. rosnącą popularność TikToka.

Wszystkie działania warto wspierać także płatnymi reklamami. Tak, jak już wspominaliśmy, z ich pomocą będziesz w stanie dotrzeć do bardzo precyzyjnych grup odbiorców. Możesz promować swoje komunikaty tak, aby przyniosły zamierzone przez Ciebie cele – budowanie świadomości marki, zwiększenie aktywności pod postami, zwiększenie ruchu na stronie czy nawet bezpośrednio sprzedaż.

Jak widzisz, social media stają się w Polsce niezwykle popularne. Korzysta z nich ogromna ilość użytkowników Internetu. Są źródłem inspiracji, porad, informacji ze świata oraz sposobem na komunikowanie się nie tylko z bliskimi, ale też z licznymi firmami. Ich wykorzystanie w biznesie może przynieść wiele korzyści i sprawić, że marka zyska ogromne zaufanie wśród odbiorców. Nie bój się tego wykorzystać!

Komentarze do wpisu (0)

Kategorie blog
Chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium